הגלבוע מרתיע מטיילים ביולי-אוגוסט מכיוון שהוא מוקף בכמה תאי שטח מהחמים והמאובקים ביותר בישראל בעונת הקיץ. אבל אל תמהרו לחרוץ את דינו להתנערות ממנו בשיא הקיץ. אז נכון שבעמק המעיינות, בעמק יזרעאל ובבקעת הירדן האוויר לוהט שאפשר למות, אבל ככל שעולים למרומי רכס הגלבוע, הטמפרטורות נרגעות. האוויר צלול, הרבה מאוד נקודות מוצלות ותצפיות הנוף הפנורמיות ממש "לא ישראליות" וכל אלה מרחיבים את הלב במסלול לא ארוך ולא  קשה, שמתאים מאוד לגיחה זריזה של שישי אחר הצהריים בדרך לטיול של שבת בצפון.

על המקום והתוואי
רכס הגלבוע משתרע מדרום-מזרח לכיוון צפון-מערב בין עמק בית שאן ממזרח, עמק יזרעאל מצפון וממערב לבין צפון השומרון שמדרום – ובמפתיע, אינו מושך מטיילים רבים. בין אם בשל קרבתו לקו התפר (כל השנה), ואולי גם בשל מזג האוויר הלוהט (בקיץ). אבל הרכס הזה, המורכב מ-11 פסגות לאורך כ-18 ק"מ וברוחב של כ-8 ק"מ, טומן בחובו כמה וכמה שבילים לרכבי שטח מהיותר יפים בישראל, ברמת קושי מתונה יחסית שמאפשרת נסיעה כאן גם ברכבי 4x4 "רכים", דרך כמה וכמה יחידות נוף שונות ומרהיבות עם הרבה מאוד תצפיות נוף עוצרות נשימה, ובנוסף חיות בר, צמחים יפהפיים.

המסלול שלנו מתחיל בחלקו הדרומי של עמק יזרעאל, סמוך לכניסה ליישוב גן-נר, ומטפס לגלבוע מהמדרונות המערביים דרך "מעלה הסברסים" להר גיבורים, חוצה את כביש דרך נוף הגלבוע לכיוון מחצבת הר יהונתן ומשם מזרחה לתצפית הר שאול ועל המדרון הצפוני של הרכס, דרך חניון העמק הנעלם לירידה לכיוון הקיבוצים חפציבה ובית-אלפא בשביל מפותל.

לאן מטיילים: הגלבוע

אבני דרך במסלול: צומת יזרעאל, כביש 60, גן-נר, מעלה הסברסים, הר גיבורים, כבי דרך הנוף גלבוע, מחצבת הר יהונתן, הר שאול, חניון העמק הנעלם, תחתית מעלה ברקן, גלעד חללי חפציבה, ירידה בסרפנטינות לכיוון בית-אלפא, אנדרטת מאיר יעקובי, בית אלפא.

אורך המסלול: כ-23 ק"מ.

עונה מומלצת: כל השנה. ההעדפה הברורה היא כמובן לחורף ולאביב (בהסתייגות של התמודדויות עם בוץ חלקלק ובכמה מקומות גם בוץ טובעני), אבל גם בשיא הקיץ יש מספיק ימים שאינם כה לוהטים וכמובן בסתיו. אנו סקרנו את המסלול באמצע יולי ובהחלט היה חם בחוץ, אבל לא יותר מדי וככל שעלינו בגובה, כך הפכו הטמפרטורות לנסבלות ולנעימות יותר. המסלול גם מתאים מאוד לגיחת אחר-צהרים קיצית בשעות בהן האויר מצטנן ובהחלט ניתן ליהנות ממנו גם בשיא הקיץ.

עבירות: קל עד בינוני לרכבי שטח עם הילוך-כוח. המסלול אפשרי גם לרכבי פנאי כפולי הנעה ללא הילוך כוח דוגמת דגמי סוזוקי ויטארה, סובארו XV/פורסטר/אאוטבק ודאצ'יה דאסטר 4x4 עם עדיפות לכאלה המצוידים במיגון גחון, הגבהה וצמיגי AT (חצי-חצי) כאשר החלק היותר מאתגר עבורם יהיה בטיפוס "מעלה הסברסים" ובסיכון לפנצ'רים. בחורף, צריך להיות מוכנים לשבילים חלקלקים קטעים בוציים, חלקם טובעניים, במיוחד בחלקו הראשון של המסלול הסמוך לגן-נר, עד לתחילת הטיפוס לרכס הגלבוע, אז סכנת השקיעות חולפת.

צילום: דרור ברלי

ניווט: בינוני. רוב המסלול נע על שבילים ברורים ומסומנים, אבל ריבוי הפיצולים, המסעפים והצמתים, כולל כמה שבילים "לבנים" שקל מאוד לאבד ולפספס וגם לטעות בפניות סמוכות זו לזו – תהיו ערניים ומפוקסים.

נקודות מוצלות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול. כולל חניונים מסודרים עם שולחנות פיקניק בחניון הר-שאול ובחניון העמק הנעלם. פחות מומלץ להתפתות לחניונים המוסדרים שלאורך דרך נוף הגלבוע הסלולה באספלט – הנגישות למכוניות "רגילות" מבטיחה חוויה של צפיפות, רעש ולכלוך בסופי השבוע.

שמירת טבע: לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

מגבלות צה"ל: אין. קחו בחשבון קרבה לקו התפר/גדר ההפרדה בתחילת המסלול ובאופן כללי מיעוט מטיילים בצירים שאינם סלולים עד כדי בדידות מזהרת לאורך כל הטיול – מומלץ לצאת בשני כלי רכב לפחות.

צילום: דרור ברלי

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: כל התחנות בעפולה או לאורך כביש התענכים.

ציוד נדרש: רכב שטח/רכב פנאי עם הנעה כפולה, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלים להחלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור, ערכת תיקון תקר, את חפירה) אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

סיפור הדרך
מגיעים לצומת יזרעאל שעל הכבישים מס' 675 (לבאים מכביש התענכים) ו-60 (לבאים מכיוון עפולה). חוצים/פונים בצומת לכיוון דרום על כביש 60. זו נקודת ההתחלה.

0.0 ק"מ. בצומת יזרעאל לכיוון דרום. איפוס ספידומטר. נוסעים דרומה על כביש 60 לכיוון גן-נר/צנדלה/ג'נין.
2.7 ק"מ. שמאלה בכיכר לכיוון היישוב גן-נר.
3.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. ממש לפני שער הכניסה לגן-נר, שביל מסומן בשחור מצד ימין. קצת קשה לראות את הסימון השחור, פקחו עיניים. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לשביל השחור.

צילום: דרור ברלי

גן-נר. יישוב קהילתי השוכן בשיפולי הר-גיבורים שבגלבוע, בתחום שיפוט המועצה האזורית גלבוע. היישוב נוסד בשנת 1987 בשם "הר גיבורים" על ידי קבוצת משפחות ממושבי וקיבוצי הסביבה ולאחר מכן הוחלף שמו ל"גן-נר" על שמו של הלורד הבריטי בארנט ג'אנר (1892-1982) שמשפחתו תרמה כספים רבים לפיתוח היישוב וביקשה להנציח את זכרו של אבי המשפחה. (השם "גן-נר" הוא מעין "עיברות" של השם "ג'אנר"). היישוב מונה כיום כ-650 משפחות.

0.7 ק"מ. צומת T. פונים ימינה מול מגרש הכדורגל של הכפר צנדלה, המגודר בלוחות איסכורית (יריעות פח מגולוון; ניתן גם לפנות שמאלה, אולם בהמשך השביל יש שער שלעתים נעול).
0.8 ק"מ. מול הכניסה למגרש הכדורגל. כביש סלול. פונים ימינה ומיד שמאלה בכביש, לפי סימון השבילים השחור.
1.0 ק"מ. צומת. פונים שמאלה בכביש.
1.1 ק"מ. כיכר. שילוט דרך ללא מוצא. מימין מטע וסככה. ממשיכים ישר.
1.6 ק"מ. צומת. פונים בשביל השמאלי, הנע בצמוד לגדר ההיקפית של גן-נר.
1.8 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני, להקפת השטח המיוער מימין, בשביל המסומן בשחור (השני משמאל). עוברים במעבר בקר לקראת תחילת הטיפוס לרכס הגלבוע.

צילום: דרור ברלי

רכס הגלבוע. משתרע מדרום-מזרח לכיוון צפון-מערב  בין עמק בית שאן ממזרח, עמק יזרעאל מצפון וממערב לבין צפון השומרון שמדרום. הרכס מורכב מ-11 פסגות לאורך כ-18 ק"מ וברוחב של כ-8 ק"מ, טומן בחובו כמה וכמה יחידות נוף שונות ומרהיבות עם הרבה מאוד תצפיות נוף עוצרות נשימה. תוכלו לפגוש כאן חיות בר רבות כגון צבאים, שועלים ועופות דורסים המתענגים על זרמי האוויר ודואים להנאתם ובחורף תפגשו כאן גם במקבצי פרחים מרהיבים שהמרשים ביניהם הוא אירוס הגלבוע.

2.4 ק"מ. פיצול. שמאלה בעלייה, עם הסימון השחור (השביל הימני יורד לעבר גדר ההפרדה שמדרום). מצד ימין – תצפיות לכיוון ג'נין, העיר הפלסטינית הגדולה בצפון השומרון, שהיא גם העיר הצפונית ביותר בשטחי הרשות הפלסטינית.
3.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. פיצול.  איפוס ספידומטר. פונים שמאלה בעלייה.

0.6 ק"מ. מעבר בקר וצומת. שלט קטן "תצפית מזר" פונים שמאלה בעלייה.
0.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים ימינה ומיד שמאלה, דרך מעבר בקר, בירידה.

צילום: דרור ברלי

0.1 ק"מ. צומת משולש. פונים ימינה בירידה, דרך מעבר בקר. ממול ניתן לראות את "מעלה הסברסים" המפותל, המטפס להר גיבורים, אליו מועדות פנינו.
0.3 ק"מ. צומת T. פונים ימינה, לתחילת הטיפוס ב"מעלה הסברסים". בתחילת המעלה, משני צידי השביל משוכות הצבר שעל שמם נקרא המעלה. זה הזמן לשלב LOW בתיבת ההעברה – המעלה ארוך, מפותל, דרדרתי וטרשי, עם כמה הצלבות ומדרגות סלע לא נוראות – אבל הציר מטלטל ומטפסים בו לאט ובזהירות. נהגי כלי רכב הנועלים צמיגי חתך נמוך – נא לבחור את קו ההתקדמות בקפדנות כדי להימנע מפנצ'רים.
1.1 ק"מ. סוף המעלה בראש הר גיבורים. זה הזמן לעצור לתצפית נוף מרשימה על עמק יזרעאל: עפולה בצפון-מערב, ג'נין בדרום-מערב, גן-נר ממערב.
1.6 ק"מ.  פיצול. פונים ימינה בעלייה.
1.7 ק"מ. פיצול. פונים בשביל השמאלי.
2.3 ק"מ. צומת. פונים שמאלה הירידה לכיוון צפון.
2.4 ק"מ. צומת. פונים שמאלה בירידה.
2.7 ק"מ. צומת. פונים בשביל הימני, ומיד שוב צומת – כאן ממשיכים ישר עד למפגש עם כביש "דרך נוף גלבוע".
3.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש "דרך הנוף גלבוע". איפוס ספידומטר. חוצים את הכביש לשביל שממול, בירידה.

צילום: דרור ברלי

0.2 ק"מ. צומת. פונים ימינה.
0.3 ק"מ. צומת. פונים שמאלה. משמאל – פינת עצירה/מנוחה/קפה ראשונה. ללא שולחנות פיקניק, אבל מוצלת ומומלצת מאוד.
0.9 ק"מ. צומת T. על שביל מסומן בשחור. פונים ימינה. ממול ניתן לראות את מחצבת הר יהונתן. השביל הופך לפודרתי ומאובק.
1.4 ק"מ. פיצול. פונים בשבי להשמאלי בירידה, עם הסימון השחור.
2.0 ק"מ. צומת T. פונים ימינה, לשביל מסומן בירוק, בעלייה.
2.1 ק"מ. מגיעים לכביש. פונים שמאלה בכביש, לכיוון תצפית הר שאול.
3.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. בחניון תצפית הר שאול. איפוס ספידומטר. תצפית לכיוון צפון על עמק יזרעאל וגבעת המורה, ברכות הדגים והקיבוצים תל יוסף ועין חרוד. יש חנייה מסודרת ושולחנות פיקניק. לאחר הביקור במקום, חוזרים על הכביש לנק' 28.

0.9 ק"מ. בנק' 28. פונים שמאלה לשביל מסומן בכחול. יש שילוט "מצפה ויניה כהן".
1.6 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה, עם הסימון הכחול.
2.4 ק"מ. שביל מצטרף משמאל. השביל הכחול מתעקל שמאלה בעלייה. אנחנו נשארים על הכחול.
4.1 ק"מ. שבי לרגלי מסומן בשחור חוצה את דרך הג'יפים. זהו "חניון העמק הנעלם", עוד נקודת עצירה/מנוחה/קפה מומלצת. יש צל וגם שולחנות.
4.7 ק"מ. צומת. פונים שמאלה עם הסימון הכחול. קטע מסולע קצר, זהירות על צמיגי חתך נמוך!
5.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. פיצול. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה עם הסימון הכחול, בירידה.

צילום: דרור ברלי

0.1 ק"מ. השבי להכחול שובר ימינה. פנו ימינה! קל לפספס כי אין סימון נראה לעין. בכל מקרה, גם אם פספסתם אפשר להמשיך על  השביל הראשי בירידה – שני השבילים נפגשים בעוד כ-700 מטרים.
0.8 ק"מ. שני השבילים נפגשים. מכאן ממשיכים עם הסימון הכחול.
1.1 ק"מ. שביל מצטרף מימין – "מעלה ברקן" המפותל, שיורד מכיוון כביש דרך נוף הגלבוע. אנחנו ממשיכים ישר בירידה, סימון השביל משתנה לצבע אדום. מתחתינו ניתן לראות את שני הקיבוצים הצמודים חפציבה ובית-אלפא.
1.7 ק"מ. משמאל – אנדרטה לחללי קיבוץ חפציבה שנפלו במלחמות ישראל, המשקיפה על חפציבה ובית-אלפא. תצפית נוף יפה ושווה. פנו שמאלה לתצפית. שמרו על ניקיון המקום ועל כבודו. לאחר מכן שבים לשביל הראשי וממשיכים בירידה לכיוון בית-אלפא.
2.7 ק"מ. משמאל – ירידה מפותלת לבית-אלפא. השביל הראשי ממשיך בירידה לכיוון מחצבת בית-אלפא. אנחנו פונים שמאלה לירידה המפותלת אל תוך הקיבוץ.
3.1 ק"מ. אנדרטה למאיר יעקובי המשקיפה על הקיבוץ. מקום יפה, יש ספסלים ושולחן, אבל אין צל. שמרו על ניקיון המקום ועל כבודו.

אנדרטת מאיר יעקובי. בספטמבר 2019 נחנכה על השביל המפותל היורד מהגלבוע לקיבוץ בית-אלפא אנדרטה לזכרו של סמל מאיר יעקבי, שנפל בקרבות מעבר המתלה בסיני, בנובמבר 1956. לאחר נפילתו הובא יעקבי לקבורה בבית הקברות הצבאי לשעת חירום ולאחר מכן הועבר למנוחת-עולמים בבית-הקברות בבית-אלפא.

צילום: דרור ברלי

יעקובי היה אחד מחמשת הלוחמים שהשתתפו ב"מבצע צרצר" בדצמבר 1954 להחזרת מתקן ציתות לקו טלפון שמוקם  בשטח סוריה, סמוך לתל פאחר, לא הרחק מקיבוץ דן. החמישה, שהמפורסם ביניהם הוא רב"ט אורי אילן, נפלו בשבי הסורי. אורי אילן  התאבד בכלאו והשאיר אחריו פתק "לא בגדתי, התאבדתי". יתר החיילים שוחררו לאחר כשנה וארבעה חודשים מהכלא. לשניים מהם, סגן מאיר מוזס, מפקד סיירת גולני של אותם הימים, וסמל מאיר יעקבי ז״ל, בוגר יחידת ה־101, נעשה עם חזרתם לארץ עוול לא מוסבר. הם הואשמו והורשעו בכניעה ובבגידה במולדת, והורדו לדרגת טוראי. רק לאחר 50 שנה, ב-2005, העניק שר הביטחון דאז, אהוד ברק, למאיר מוזס  ולאלמנתו של יעקובי, חנינה רשמית בשם מדינת ישראל.

3.4 ק"מ. סוף הירידה, בקיבוץ בית-אלפא. זהו סוף המסלול. ליציאה מהקיבוץ – פנו ימינה וסעו בכביש ההיקפי. חלקו חסום בשל עבודות בנייה של שכונה חדשה אבל יש דרך כורכר חליפית, כבושה ונוחה, שעוקפת מסביב לאתר הבניה ומובילה לכיוון שער היציאה מהקיבוץ.